Tapahtuu eräänä aamuna kuninkaanlinnassa: Kuningas juo
kahvikupista pikkiriikkisen kulauksen. Prinsessa hörppää kaakaonsa yhdellä
kulauksella ja jää odottamaan, että palvelija voitelisi hänelle marmeladileivän.
Mutta mitään ei tapahdu, satu on jäänyt kesken. Kirjailijan luovuus on ehtynyt .
Hahmot ovat neuvottomia, eikä kukaan hahmoista tiedä miten tarinan kuuluisi
jatkua. Kuninkaallinen perhe päättää
lähteä etsimään kirjailijaa jotta sadulle saataisiin satujen onnellinen loppu. Alkaa
seikkailu, jossa satuhahmot ottavat ohjat omiin käsiinsä ja löytävät matkalla
lisää eksyneitä tai tarinoista pois heitettyjä satuhahmoja.
”..Ja he elävät
onnellisina elämänsä loppuun asti. Sehän olisi kiva satu! –Sekin satu on jo
kirjoitettu, kirjailija sanoi. -Se tuntuikin jotenkin tutulta, vanha mies
sanoi. Kun kerran olet kirjailija, on minun kai turha kertoa, mitä sinun
pitäisi kirjoittaa. Pääasia on, että muutama ihminen tulee sadussa
onnelliseksi, kaikki kun eivät voi olla onnellisia edes sadussa.~~ Nyt
kirjailija tiesi, millainen sadusta tulisi, hän kirjoittaisi sadun, jossa
kaikki löytävät onnen.”
Saksassa suuressa suosiossa olevan suomalaissyntyisen Marja-Leena Lembcken
ensimmäinen suomennettu lastenromaani on erikoinen tutkimusmatka sadun syntyyn.
Miikä sadussa siis lopulta on satua ja mikä on totta? Kirja on puolustuspuhe
saduille ja satujen kertomiselle. Tarinassa on vanhanaikaisten satujen henkeä, uudella
twistillä. Tarinan sisään onkin kirjoitettu monia viittauksia
klassikkosatuihin.
Kenelle;
Luettu 3-5 -vuotiaille lepohetken kirjana.
Lukeminen taisi jakautua neljälle eri päivälle. Mieluummin olisin lukenut tätä hiukkasen
vanhemmille, ehkä eskareille. Olisi varmaan sopivan hassunkurinen luettavaksi ääneen myös alkuopetuksessa.
Missä ja miten:
Aikuiselle kirja on kivaa vaihtelua lukemiseen.
Tarina on jännä yhdistelmä tuoreutta ja
perinteisen sadun elementtejä. Erityisesti nukkarissa luettavaksi kirja on
paikoin sen verran jännä ja erikoinen, siis
erikoisella tavalla jännittävä, että aikuisen ei parane lukea tätä ns. automaattiohjauksella,
vaan tapahtumien tunnelmaa voi olla tarpeen säädellä lukemisen intensiteetillä (niinkuin toki muulloinkin).
Tunnustan, että joissain kohdin itse loivensin vähän tarinaa.
Miten satu voisi jatkua:
Satu
sadusta joka oli satua on parasta
mahdollista alkuinnostuksen lähdettä erilaisiin draamaleikkeihin. Eikun vaan kasa roolivaatteita esille ja antamaan
leikkimällä sadulle uusia muotoja. Yksi
leikkijä voisi vaikka aina vuorollaan olla `kirjailija`
joka saduttaa muita leikkijöitä. Sitten
vaan jännittämään, että onko prinsessan
vuoro pelastaa lohikäärme ilkeän prinssin kynsistä ja mihin muihin uusiin muotoihin perinteisistä aineksista lähtevä satu muuntuukaan lasten käsissä.
Kirjasta on kirjoitettu myös ainakin Lastenkirjahylly -blogissa.
Marjaleena Lembcke: Satu sadusta joka oli satua. Kuvittanut
Sybille Hein. Suomentanut Jenni Savikko. 115 sivua. Lasten Keskus 2011.
Any Sweeps Coins that you win may be redeemed for cash 카지노사이트 prizes or present playing cards
VastaaPoista