Prinsessa Pikkiriikin
tarinat saavat jatkoa tuoreeltaan tänä syksynä ilmestyneessä Prinsessa
Pikkiriikin talvi -kirjassa. Edellisen osan tavoin kirja koostuu kolmesta
erillisestä tarinasta, jotka ovat juuri sopivan mittaisia, että aikuinen jaksaa
lukea ääneen vaikka tarinan kerrallaan. Lapsi kyllä jaksaa kuunnella. Olen aistivinani tälle Prinsessalle pitkää kirjallista polkua . Pidetään sille peukkuja!
– ”Anteeksi
Urpo, että minä olen joskus vähän rasittava, vaikka niin olet kyllä sinäkin.
Rakas, mutta rasittava.”
Ensimmäisessä
tarinassa Pikkiriikki päättää myydä pikkuveljen kirpputorilla. Välissä
nautitaan lumesta ja talvesta sekä mitataan rohkeutta. Viimeisessä tarinassa
alkaa Pikkiriikkiä epäilyttämään, mahtaako joulupukki jättää hänet ilman
lahjoja. Hän kun ei ole aina muistanut / ehtinyt / osannut olla ihan kiltisti. Pikkiriikki
miettii, että tuhmat ne vasta lahjoja
tarvitsisivatkin ja päättää yhdessä Pöjöläisen kanssa jakaa lahjoja niin
kilteille kuin tuhmillekin.
Koska ja kenelle;
Luimme kirjan
viikolla jolloin satoi ensilumi. Malttavaisempi olisi säästellyt kirjan
lukemista lähemmäs joulua, mutta sopi hyvin talven ja joulunajan alkavaan
odotukseen.Lukijakuntana minulla 3-5 -vuotiaat.
Keskusteltavaksi;
Varaudu
keskustelemaan kuulijakuntasi kanssa aiheesta `vain kiltit lapset saavat
lahjoja` ja `tontut kertovat pukilla, kuka ansaitsee lahjoja`. Ajatus tarkkailevista
tontuista ja kilttinä olemisen vaikutuksesta lahjavuoren määrään tuntuu olevan onnistuttu
myymään nykylasten mieliin perusteellisesti. Samalla tullaan ison ajan vuotta ulkoistaneeksi
kasvatusvastuuta jollekin epämääräiselle ulkoiselle toimijalle.
Kyseessä on aika
klassinen esimerkki kasvatuksen keinosta, joka johonkin muuhun kohtaan
sovellettuna kyllä (ehkä) tajuttaisiin pidemmän päälle kannattamattomaksi. Ensin lapsi laitetaan tilanteeseen, jossa hänen pitää yrittää täyttää jonkin
epämääräisen tahon odotuksia kiltteydestä ja hyvästä käytöksestä. Lapsen
käytöstä halutaan ohjailla tavarapalkinnon toivossa tai rangaistuksen uhalla. Sittemmin uhkaukset lahjoitta jäämisestä eivät kuitenkaan ikinä toteudu. Voiko tämänlaisella
kasvatuskeinolla saavuttaa jotain pysyvää vaikutusta lapsen käytökseen? Siis
silleen pidemmän päälle, eikä vain nanohetken verran kerrallaan.
Olisiko siis aika
harkita tarkkailevien tonttujen eläkkeelle laittamista ja alkaa opettaa
lapsiamme pois siitä ajattelutavasta, että tavaran saaminen ja omistaminen
jotenkin mittaa lapsen hyvyyttä ja onnistumista.
Varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä on ehkä haastavaa lähteä
keskustellen kyseenalaistamaan tätä lähes kaikissa kodeissa käytettyä kasvatuskeinoa, mutta kotona
kirjan lukeville aukeaa tässä erinomainen mahdollisuus pyristellä edes
pikkaisen irti vallalla olevasta ajattelumallista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti